Legenda, ktorá nepadala so cťou

Autor: Simona Horvathova | 19.10.2015 o 13:09 | Karma článku: 2,15 | Prečítané:  121x

Biografický film The Program: Pád legendy o bývalom americkom profesionálnom cyklistovi Lanceovi Armstrongovi prináša rýchlu ukážku toho, ako sa dostal na vrchol svojej kariéry a ako napokon spadol až na samé dno.

„Hlavný hrdina“ je divákovi na jednej strane blízky. Snaží sa ho pochopiť a drží mu palce v jeho túžbe po víťazstve. No, na strane druhej a v oveľa väčšej miere ho nenávidí a ďalšiu výhru mu nechce dopriať. Idol mnohých športových priaznivcov nie je vykreslený ako pokorný človek s dobrým srdcom, ktorý sa venuje charitatívnej činnosti a ktorý si poctivo išiel za svojim cieľom. Režisér Stephen Frears ho bez milosti ukázal svetu ako egoistického, namysleného a nesebakritického muža, pre ktorého nebola ani rakovina dostatočným znamením, že ide nesprávnym smerom.

Presvedčivý výkon Bena Fostera v hlavnej úlohe je jednoznačne pozitívom. Hneď na začiatku, aj vďaka výbornému scenáru (John Hodge), uvádza divákov do charakteru športovca a dáva im tak možnosť vybrať si, či ho budú ľutovať alebo nenávidieť – pretože iba jedno z toho je možné. Hercov prejav ide v jednej línii so sviežou dynamikou kamery (Danny Cohen) i celého filmu, ktorá znemožňuje hlbší pohľad do Armstrongovho života. Napriek výčitkám domácich i zahraničných recenzentov si však myslím, že v tomto prípade ani nebolo potrebné sa ním zaoberať vo väčšej miere, nie to ešte zachádzať do súkromia. Už len scéna, v ktorej Lance spoznáva svoju budúcu manželku a krátky zostrih zo svadby považujem za nadbytočný a nezapadajúci do dejovej línie, resp. spôsobu stvárnenia, ktorý režisér zvolil. Už názov snímky totiž jednoznačne reflektuje jej obsah a nie je v ňom ani náznak toho, že by mal odbočovať od hlavnej témy, ktorou je cyklistova kariéra.

Na opačnom brehu stojí novinár David Walsh (Chris O´Dowd), autor knižnej predlohy s názvom „Sedem smrteľných hriechov“. Spočiatku očarený charizmou a zapálením mladého cyklistu v neho verí, pozorne sleduje jeho športové postupy  a všetkých presviedča, že raz bude víťazom. Nikto mu neverí, no napokon sa predsa len ukáže, že mal pravdu. Zaujímavé, že nikto mu neverí ani potom, čo začne jeho opakované víťazstvá logicky spochybňovať. V tej chvíli už divák nadobúda pocit, že novinár zohrá v celom príbehu významnú úlohu a svedectvá, ktoré získaval trinásť rokov veľkolepo zverejní. Ako jediný sa snaží Armstrongovi zabrániť v poškvrňovaní svetovej cyklistiky a dokázať, že úspechy muža, ktorého nazývajú legendou sú založené na dopingu. Prostredníctvom tejto postavy je prezentovaná poctivá novinárska práca a aj skutočnosť, že za každých okolností je lepšie sa spoliehať sám na seba. Kolegovia vás môžu, ale nemusia podržať. V modernom svete bojuje každý sám za seba, v podstate celý film je toho dokonalou ukážkou. Rozbehnutý dopingový program postupne komplikuje ďalšia postava – Floyd Landis (Jesse Plemons), člen Armostrongovho tímu, ktorý mu má počas pretekov uľahčiť cestu k cieľovej čiare. Dá sa mu veriť? Rebelské správanie a tak trochu naivné zmýšľanie vidieckeho chlapca z neho robí skôr negatívnu postavu, aj keď práve to by sa mohlo stať vykúpením. Otázkou je, že pre koho.

Film The Program: Pád legendy dokonale uvádza do obrazu aj diváka, ktorý sa predtým nezaujímal o okolnosti zdiskreditovania Lancea Armstronga, ktorému bolo za užívanie dopingu odobratých sedem víťazstiev z Tour de France. Všetky potrebné skutočnosti sú predkladané jasne, bez zbytočného zachádzania do detailov. Pomerne rýchle prestrihy a prehľadný sled scén v kombinácii s dokumentačnými zábermi z pretekov udržiava pozornosť divákov, aj napriek tomu, že záver poznajú. Vieme presne, čo viedlo Armstronga k nečestnému konaniu a otvárame ústa nad jeho dokonalým priebehom pod dohľadom doktora Michele Ferrariho (Lee Pace). Zároveň sa v nás môže vynoriť otázka, že koľko ďalších takto víťazí...ak sa to dá. Rovnako sa pozastavujeme nad správaním športovca, ktorý bol, a možno stále je vzorom mnohých a nad paradoxom toho, ako si človek dokáže zidealizovať úplne cudziu osobu. Toľké sklamanie. Aj keď mal víťazstvo v krvi.

 

       

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Prvá banka prelomila tabu a zvýšila úroky na hypotékach

Zvyšovanie úrokov vraj nesúvisí so zmenami, ktoré pripravuje Národná banka.

DOMOV

Pavlis sa v novej funkcii teší luxusnému autu i debetnej karte

Exminister hospodárstva šéfuje Úradu pre normalizáciu, metrológiu a skúšobníctvo.


Už ste čítali?